LABORATORI D’HISTÒRIES

Quan parlem de lectura amb els nens i nenes, sovint ens trobem amb dificultats i rebuig cap a aquest hàbit tan enriquidor. Però, quins són els remeis que podem trobar?

Des de sempre hem sentit allò de: ” És que no hi ha manera que li agradi llegir…”. De ben petits hem après el mecanisme de la lectura d’una forma mecànica. Hem après a descodificar i reproduir sons i paraules que identifiquem mitjançant el codi de l’abecedari, però que en molt poques ocasions no ens hem parat a pensar que amb això no n’hi ha prou per crear petits lectors i lectores que gaudeixin amb la lectura.

No només cal practicar la lectura per ser un bon lector. És molt més important gaudir, interpretar, imaginar o, inclús, crear les lectures. Aquesta és la nostra convicció: Gaudir de les histories i els contes. Això ens sembla clau per fomentar l’hàbit de la lectura en els nostres alumnes.
La funció principal que hem de tenir com a agents educatius és la d’apropar històries, textos, lectures, llibres, etc. i fomentar la curiositat i el plaer per gaudir d’aquests. D’aquesta manera, estarem ensenyant a llegir, però també
a ser alumnes creatius amb una imaginació imparable i amb un gran interès per les històries, els llibres i tot allò que ens envolta.

La lectura també s’ha d’adaptar als nous temps i als nous reptes i per aquest motiu des de l’Etapa de Primària apostem pel projecte del Laboratori d’Històries.

Aquest projecte neix de la idea que els alumnes més grans es poden convertir en animadors lectors i referents dels alumnes més petits. Els nens de quart, cinquè i sisè de primària són els encarregats de dur a terme aquest projecte, acompanyant els alumnes de primer, segon i tercer de primària en el seu procés de lectoescriptura i apropant-los al gust per llegir, a la lectura per plaer.
Els alumnes més grans expliquen contes i preparen material i activitats de comprensió i expressió oral i escrita per compartir amb els més petits, que ho reben amb molta il·lusió. Durant el trimestre, els alumnes es troben en diverses ocasions per gaudir de les històries plegats. L’objectiu és ben clar: animar els més petits a llegir i apropar-los a les històries i als contes mentre gaudeixen de la lectura.

Des de l’escola valorem molt positivament aquestes sessions i aquest projecte, ja que els alumnes tenen l’oportunitat de gaudir d’una estona de contes i de lectura i, a més a més, fomenta les relacions socials entre els alumnes de diferents cursos i valors claus per al nostre centre.

Sabem que aquest és l’inici d’un bonic camí que permetrà als nostres alumnes assolir un hàbit lector atractiu i millorar la lectura en totes les seves dimensions. Estem segurs que tant grans com petits treballen de valent per
defensar una idea que ja tenim molt arrelada: llegir ens fa somiar!