MOSTRA DE TEATRE D’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA DE BADALONA

 

“SOTA TERRA”

 

Un projecte de l’escola “Mare de Déu de l’Assumpció” on les arts escèniques i les ciències socials es van unir per la recuperació de la memòria històrica en els adolescents

 

“Allò que no es diu mor. Allò que no es diu se silencia amb nosaltres”

L. G. G.

 

El dia 19 d’abril vam compartir, en el marc de la mostra de teatre juvenil de Badalona, “Sota Terra”, un projecte de creació dels alumnes de 4t de l’ESO.

 Aquesta proposta es corporalitza dins el taller d’arts escèniques i ciències socials que fa tres anys vam engegar a l’escola. Una oportunitat que va sorgir per desenvolupar un recurs motivador i atractiu que inclou l’abstracció, desenvolupa la imaginació, contribueix al pensament creatiu i als aprenentatges significatius.

 Sota terra és el nom que vam escollir per la creació performativa que va sorgir en els treballs de classe. A partir de l’autoficció de dos alumnes vam generar una història que habita els vincles invisibles de mares i filles a través del segle XX, permetent-nos desenterrar aquella fragilitat que ens uneix com éssers humans.

Fragments de Mercè Rodoreda, Federico García Lorca, Jeanette Winterson, Eugène Ionesco, Wadji Mouawad, Lewis Carroll, són alguns dels textos que van fer servir per filar la dramatúrgia d’autoria de l’espectacle.

 Però també Sota terra va ser aquest lloc amagat on estan les nostres arrels, on està allò que no es veu, però se sent, allò que a vegades no té nom, però necessita ser anomenat per a sortir a la llum.

Un viatge per la nostra identitat i el sentit de col·lectivitat, una “volta” per al nostre interior.

 “Experimentem les ciències socials amb les arts escèniques” és un taller que intenta educar en arts i a través de les arts. Una proposta que justifica alfabetitzar artísticament com a una finalitat en si mateixa. Que creu en l’art com a metodologia i mitjà d’expressió que connecta directament amb els joves adolescents. El treball de l’artista pedagoga (agent artística) i l’especialista en ciències socials (historiador) codissenyant un programa, on dialoguen i es vinculen àmbits, dimensions i competències del currículum escolar a través d’eines de les arts escèniques, generant un viatge vivencial on el cos és el portador de l’experiència significativa.

 La defensa de la comunitat educativa de l’escola Mare de Déu de l’Assumpció (Jesuitinas Badalona) cap a l’educació a través de les arts, conjuntament amb l’aposta de l’Ajuntament de Badalona per visibilitzar les arts escèniques dins l’educació secundària, confirmen el dret de l’art dins l’educació. Coincidint a més a més amb l’últim informe de la UNESCO on es proposa repensar l’educació: (…) “Davant d’un context de crisis sistèmiques que mai havíem viscut proposem de cara al 2050 fer-nos tres preguntes claus de cara a l’educació: què és el que fem en educació que hauria de continuar, que és el que hem de deixar de fer, i què és el que hem de reinventar de forma creativa(…)

 Sota terra es converteix d’aquesta manera en la materialització del recorregut emocional dels alumnes, obtenint com a resultat una nova forma creativa de reconèixer la nostra pròpia història, tornant-la viva.